کارخانه های هوشمند نسل جدید ، فراتر از ربات ها هستند. آن ها از سنسور های هوشمندی تشکیل شده اند که با اتصال به اینترنت می شود آن ها را تحت نظر و کنترل داشت و باعث پیشرفت در توانایی و کارایی خطوط تولید شد. این امکانات، در کاهش و صرفه جویی درهزینه های یک خط تولید ، تاثیر بسزایی دارد. این تغییرات سبب همبستگی در چرخه تولید ، تولیدات تمام اتوماتیک ، اتصال کل سیستم به یک سیستم واحد و ساخت یک سیستم تولید بسیار انعطاف پذیر می شود. 

کارخانه های هوشمند ، آینده روشن تولیدات پیشرفته هستند . تا چند دهه گذشته ، راه آهن و الکتریسیته زندگی مدرن ما را تشکیل می داد .امروزه شرکت بزرگ ABB ، پنجره جدیدی را به روی زندگی مدرن باز کرده با تنوع  کاملی از محصولات و راه حل های هوشمند سازی . 

تحول جدید صنعتی (نسل چهارم)، توانایی وسیع استفاده از سنسور ها و اتصال دستگاه ها به شبکه را نشان می دهد. سنسور ها کار اندازه گیری هر آنچه که در اطراف ماشین آلات و دستگاه ها  اتفاق می افتد را بر عهده دارند، برای مثال : اندازه گیری لرزش و دما . اطلاعات دیجیتالی تولید شده با نرم افزار ها آنالیز می شوند و بعد به اطلاعاتی تبدیل می شوند که تولید کنندگان می توانند از آن برای پیشرفت در روند تولیدات استفاده کنند. 

امروزه در نسل چهارم تحول صنعتی ، روند اتوماسیون ، هوشمندتر و قابل درک است . از دهه ۵۰ میلادی به بعد، اتوماسیون را می توان در همه چیز مشاهده کرد. از استفاده خلبان خودکار در صنعت هواپیما سازی تا استفاده از ربات ها در صنعت ماشین سازی و کنترل نفت و گاز در معادن . اتوماسیون باعث افزایش تولید ، کاهش ضایعات و بالا رفتن امنیت برای کارکنان شده است. 

نسل چهارم تحولات صنعتی بر پایه نسل های سابق ساخته شده است که با مکانیزه کردن تولیدات با استفاده از قدرت آب و بخار شروع شد (نسل اول) و بعد با کمک الکتریسیته ، به تولیدات انبوه دست پیدا کردیم (نسل دوم) وهمچنین در نسل بعد‌( نسل سوم) با وارد شدن کامپیوتر ها و نرم افزار های آن و کمک ربات ها تحولی در صنعت و تولیدات ایجاد شد. 

همه نسل های صنعتی باعث افزایش در تولییدات و سطح کیفیت آن شده است . هم اکنون تغییری مشابه با نسل های قبل ، با ورود به نسل چهارم صنعتی و اتوماسیون کردن کارخانه ها و هوشمندسازی ، در حال وقوع است . پیشرفت در هوش مصنوعی به معنی آن است که ربات ها در حال یادگیری از اشتباهات خود هستند و با در میان گذاشتن اطلاعات خود باعث پیشرفت در کارایی خود می شوند. 

 کارخانه های هوشمند - ربات هوشمند

دستگاه قطع برق هوشمند  

کارخانه ABB که در شهر هایدلبرگ آلمان واقع شده است ، کار تولید دستگاههای قطع برق مینیاتوری (MCBs ) را دارد ، نشان می دهد که کارخانه ها در آینده با کمک توانایی های شرکت ABB روند سریع تر و بهتری را طی خواهند کرد . 

شرکت ABB ، کار تولید دستگاه های قطع برق (MCBs ) را بیشتر از ۹۰ سال در دست دارد و این دستگاه در بیشتر خانه ها و اتصالات برقی وجود دارد . این دستگاه ها با قطع برق در هنگام جریانات برقی از آتشسوزی و ایجاد گرمای زیاد جلوگیری میکنند. 

کارخانه ABB در هایدلبرگ متشکل از ۷ مدل ربات ABB می باشد که همه ی آن ها به شبکه صنعتی متصل و قابل کنترل و رویت هستند . از زمانی که این ربات ها معرفی شده اند ، تولیدات این کارخانه از بیشترین حد ممکن ۳ ٪ بالاتر رفته و خط تولید انعطاف پذیر تر شده است و این امکان را داده که روند تولیدات گوناگون این شرکت را ۳ برابر کند. 

کارخانه های هوشمند در رزومه کاری ABB نقش به سزایی داشته است برای مثال تمام نیاز راه حل هل و تولیدات کارخانه های دیگر همچون Bernecker+Rainer (B&R) و کارخانه های مطرح هوشمند صنعتی . 

 

بیش از ۱ تریلیارد دلار کاهش هزینه  

در اوایل سال جاری شرکت ABB تعدادی از تولیدات دیجیتالی ، راه کارها و سرویس های خود را تحت یک عنوان برای نمایش در کنگره IOT در بارسلونا آماده کرده است. 

استفاده از تکنولوژی دیجیتال برای تغییر در مدل کاری و ساخت شرایط مناسب با ارزش به نظر میرسد که در کاهش ۱ تریلیارد دلاری هزینه ها و درآمد زایی بیشتر در بازار جهانی از تاثیرات وجود و فعالیت شرکت ABB می باشد. 

شرکت مشاوره و برنامه ریزی McKensey ، میزان ارزش اقتصادی اضافه شده از تکنولوژی دیجیتال در بازار جهانی را بین ۴-۱۱ تریلیون دلار سالیانه تا سال ۲۰۲۵ برآورد کرده است که شرکت ABB سهم خود را در این میان ، درآمد بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۲۵ برآورد کرده است. 

مثال دیگر برای یک کارخانه هوشمند مستقیما باعث سود آوری میشود ، کارخانه ی تولید نیمه رساناهای ABB می باشد که در شهر لنزبورگ – سویس قرار دارد.  

این کارخانه به صورت کاملا اتوماتیک کنترل می شود و نزدیک به ۴۰ ربات هوشمند ABB کار قرار دادن قطعات الکترونیکی را بر عهده دارند . 

خط تولید می تواند مستقیما و فورا جوابگوی تغییرات در تقاضای مشتریان باشد . قسمتی از این سرعت به خاطر این است که نیازی به تغییر در کارکنان نیست این موضوع بین ۳ تا ۶ ماه در زمان صرفه جویی می کند. 

http://new.abb.com/abb-ability

کارخانه های هوشمند

راهبرد هوشمند گرین
Green Smart Technique