مدیریت هوشمند یا BMS 

سیستم مدیریت ساختمان BMS به سیستمی گفته می شود که از طریق اجزا خود که متشکل شده از Transmitter و Receiver است ؛ کنترل قسمت های مختلف ساختمان  و نمایش خروجی های مناسب را برای کاربران امکان پذیر می کند. این قسمت ها که تحت کنترل سیستم هوشمند هستند، شامل تجهییزات روشنایی ، تاسیسات مکانیکی ، تهویه مطبوع (HVAC) ، سیستم های امنیتی ، آتش نشانی ، برق اضطراری و …. می باشند. به طور کلی سیستم مدیریت هوشمند باعث هماهنگی ، نظم ،مدیریت و صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های اداری ، مسکونی و تجاری می شود. 

در این سیستم ها تمام نیاز کاربران که به صورت روزمره توسط خود اشخاص انجام می شود، با سرعت بیشتر و نظارت کاملتر توسط سیستم های هوشمند انجام می شود که این امر باعث صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی به علاوه کاهش هزینه و مصرف انرژی ، کاهش خطا و افزایش بازدهی می شود. 

در ساختمان های هوشمند با بکارگیری از کنترل روشنایی ، گرمایشی و سرمایشی ، کنترل در ها ، کنترل وضعیت اضطراری و کنترل امنیتی مثل دوربین های مدار بسته می توان علاوه بر کاهش مصرف انرژی ، آسایش و آرامش کامل را به ارمغان آورد. 

مقایسه سیستم روشنایی سنتی و هوشمند

سیستم روشنایی جزء جدایی ناپذیر تمامی ساختمان ها با کاربری های گوناگون میباشد. در دنیای ساخت و ساز امروزی، سیستم روشنایی یک موضوع ویژه بوده و تعریف های متفاوتی نسبت به گذشته خود پیدا کرده است. در گذشته هدف از سیستم روشنایی تنها رفع نیاز روشنایی مطلوب در هر بخش از ساختمان متناسب با کاربری مد نظر آن بخش بوده است.

اما امروزه از سیستم روشنایی علاوه بر تعریف سابق آن، استفاده های گسترده تری از قبیل ترکیب انواع روشنایی داخلی با طراحی های داخلی و فضاسازی های گوناگون، روشنایی های حجمی و تزئینی، متغییر و پویا بودن سبک روشنایی یک محیط برای استفاده در زمان ها و موقعیت های مختلف و استفاده های چند کاره از محیط و … می باشد.

مزایای استفاده از سیستم هوشمند

بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی برق تا ۵۰%

بهینه سازی در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی

امکان مانیتورینگ و کنترل تمام تجهیزات ساختمان از طریق موبایل- مانیتور های لمسی – کلید های هوشمند و ..

صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن در کنترل تجهیزات

با رفتن کیفیت سرویس ساختمان (ارزش ساختمان)

افزایش امنیت و ایمنی ساختمان

امکان کنترل تمام تجهیزات در فواصل مختلف

فراهم نمودن تکنولوژی با در ساختمان

سهولت در کنترل تجهیزات ساختمان برای افراد و ایجاد محیطی مطلوب برای آنها

با رفتن ضریب تجمل ( لوکس ) ساختمان

دارای تنوع و کیفیت با در تجهیزات هوشمند

مدیریت هوشمند ساختمان

راهبرد هوشمند گرین